Publicat în Noutăţi

DEBUTUL LITERAR AL TINEREI POETE ECATERINA MÎRZA

Cenaclul literar-creștin ”Cuvântul” al Mănăstirii ”Sf. Ap. Andrei”, a fost oaspete drag la biblioteca publică satul Pîrlița raionul Fălești, sâmbătă 24 martie 2018. Moderatoarea, președinta Cenanclului, Raisa Plăieșu și poeta Elena Chesov, cenaclistă or. Chișinău, două Doamne cu suflet mare au petrecut o ședință a Cenaclului cu lansarea creației tinerei condeiere Ecaterina Mîrza, originară din satul Pîrlița.
Ecaterina, fiind o persoană creativă, dar modestă a început a scrie un an în urmă. Tot de atunci a început să le publice pe blogul său personal https://plinadedor.blogspot.md/. Noi am descoprit-o abia anul acesta. Colaborând cu scritoarea Raisa Plăieșu am decis împreuna să susținem tânăra autoare. Pentru început, dna Raisa a publicat câteva dintre versurile Ecaterinei în ziarul ”Izvorul credinței” al Mănăstirii ”Sf. Ap. Andrei” al cărui redactor-șef este. Apoi a venit cu propunerea de a organiza o ședință a Cenaclului la noi pentru a face o lansare publică a unui nou nume în lumea poeziei. Și iată-i ajunși la Pîrlița.


Ședința a început cu discursul emoționant al doamnei Raisa Plăieșu și prezentarea ziarului ”Izvorul credinței” unde au văzut lumina tiparului primele versuri ale Ecaterinei Mîrza. ”Versurile scrise de această tânără de 25 ani m-au copleșit. Chiar dacă își trăiește viața undeva în niște pereți de suferință sau de deznădejde noi azi am venit să-i punem două aripioare cu care să zboare în Universul poeziei. Căci am văzut că cuvântul pe care îl așterne ea pe foaie nu e pur și simplu, are gânduri supreme, are gânduri foarte frumoase, are metafoare foarte frumoase. Și atunci mi-am zis că o să încerc să o ajut, o să încerc să o lansez, o s-o i-au de mână și o să merg cu ea prin timp, o să încerc să fac tot posibilul ca ea să uite de suferința sa, să uite de durerile sale și să înțeleagă că viața e mai frumoasă prin cuvânt. De aceea astăzi suntem aici.”- ne spune Raisa Plăieșu.
Mai apoi scriitoarea Elena Chesov a lansat cartea sa ”Poveștile lui Albinuț”, povestioare creștine atât pentru copii cât și pentru părinți.

Desigur i s-a oferit cuvântul și protagonistei acestei ședințe. Iată ce ne spune Ecaterina:
”Am început a scrie exact cu un an în urmă, în luna Martie, într-o primăvară în care domina atâta liniște încât acea atmosferă m-a inspirat să-mi las rațiunea și sufletul undeva pe ceva alb, curat, ca să mă simt în largul meu. De atunci am senzația că scriu de când lumea și pământul, mi-am descoperit propria mea ființă prin miracolul acesta, prin cuvinte. Sunt o femeie sensibilă, îndrăgostită în tot ce-i frumos, de liniște, de viață, de frumusețea pe care o am în interiorul meu și pe care doresc sa o împart cu voi. Voi, la rândul vostru, puteți s-o vizualizați prin prisma și experiența voastră.
Firea mea plapandă și zburdalnică nu știa unde poate să evadeze din haosul actual, ea s-a acufundat într-un Univers ce te face să zbori către toate răspunsurile calme. Și cum v-am spus, niciodată nu m-am întrebat de ce scriu și pentru cine o fac, așa îmi revărs sufletul de emoții. Poezia în viața și viziunea mea e ceva prețios. De o periodă bună de timp o consider cea mai întelegatoare prietenă, e o putere nevăzută, ce mă coboară și-apoi mă ridică, îmi dă aripi spre un nou capitol minunat al vieții mele. Scrisul e ca un refugiu pentru mine, domiciliul cel mai perfect în care ador să fug de realitate. Inspirația îmi vine pe la amurg, și… ma înec în al meu scris de mână atât de văpăiat și mă înec în ale mele versuri ce îmi fac plăcere să stau ore în șir. Eu cu cuvintele în joc nu mă plictisesc niciodată, fiece rând ce il pictez pe inimă îmi provoacă câte un fior aparte.
Consider că pentru mine nu-i muncă, ci mai mult o bucurie pentru suflet. Singurătatea sau suferința din dragoste, focul unei iubiri neîmplinite ce trăim toți o vreme și tot ce văd în jur: chipuri triste sau vesele, toate acestea sunt inspirațiile care persistă în mine. Inspirațiile vin datorită unor sentimente și emoții ce le simt și totodată împrejurări în care mă aflu.
În concluzia mea, poezia omului modern este nemarginită și reprezintă un centru de interes pentru orice persoană pasionată de lectură.
Este adevărat, cum afirmă unii, că în odaia mea lumina nu se stinge până tîrziu. Da, știu și voi menționa că în acel moment vin cele mai sincere gânduri, iar eu nu țin de modă, de fapt să fie ceva modern, ci din inimă, să-i ating treptat pe cei ce-mi citesc versurile.
Sunt dornică să vă aduc înca multe poezii în dar.
Și pentru mine cea mai mare dorință este să țin în mână o carte de-a mea. Însă cred că lucrările pe care le am nu sunt suficiente pentru o carte. Am 42 de creații și multe neterminate. La final, daca tot e primăvară, luna femeii, aș vrea să citesc cele mai dulci versuri pentru voi, gânduri printre rânduri”. Ecaterina și-a încheiat discursul în versuri cu dedicație specială pentru toate femeile prezente în sală.
Raisa Plăieșu fiind o poetă care și cântă ne-a mângîiat sufletul cu vocea și melodiile ei superbe.

La activitate a fost prezentă și prima învățătoare a Catiușei, dna Valentina Cozaru, care cu emoții în suflet a vorbit cuvinte frumoase la adresa ei, urându-i mult succes i-a dăruit un suvenir.
Ca de obieci, alături de noi a fost și primarul satului, Mihail Neagu,căruia îi mulțumim pentru susținere la organizarea acestei activități. Domnul primar, pe lângă faptul că i-a dorit succes Ecatertinei, a promis că și personal va contribui la lansarea cărții, dar și va găsi sponsori pentru editarea primei cărți a tinerei poete.

Membrii clubului ”Tânărul jurnalișt” de pe lângă biblioteca publică au venit cu un recital de poezie din creația E. Mîrza. Iar la final nu au ezitat de a realiza interviuri cu oaspeții noștri, scritoarele Raisa Plăieșu și Elena Chesov.

                                              
Aducem mulțumire din suflet doamnei Raisa Plăieșu pentru colaborare, pentru sprijinul acordat Ecaterinei Mîrza și pentru donația de carte bibliotecii publice. De asemenea, mulțumim poetei Elena Chesov pentru prezență și donația de carte pentru biblioteca publică, școlară și gădinița din localitate. Un mare mulțumesc membrilor Clubului femeilor de pe lângă biblioteca publică pentru ajutorul acordat la desfășurarea acestui eveniment. Mulțumire tuturor celor prezenți, care prin prezența lor au susținut debutul Ecaterinei în lumea scrisului. Dumnezeu să vă binecuvinteze pe toți!

              

              

            

             

                          

Lasă un comentariu